.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



zaterdag, maart 03, 2007

Joel Brodsky, fotograaf van Jim Morrison, overleden

Rock 'n' roll-fotograaf Joel Brodsky is donderdag op 67-jarige leeftijd overleden. Hij bereikte wereldfaam met zijn foto van Doors-zanger Jim Morrison, wiens pose met ontbloot bovenlichaam behalve een album-cover ook als poster vele tienerkamers sierde.

Brodsky's foto's werden in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw ook door artiesten als Joan Baez, James Brown, Aretha Franklin, John Lee Hooker, Iggy Pop en Tom Waits op hun albumhoezen gebruikt.


vrijdag, maart 02, 2007

Christopher Anderson Magazine Photographer Of The Year

Het kan niet op deze week voor Magnum-fotograaf Christopher Anderson. Eerst een royale Getty-beurs binnengesleept, en nu ook nog door de jury van Pictures Of The Year International uitgeroepen tot Magazine Photographer Of The Year.

De tweede plaats was voor Farah Nosh (Getty Images), plaats drie wordt ingenomen door Espen Rasmussen (Verdens Gang).


Patrick De Spiegelaere overleden



De in België zeer bekende en gewaardeerde fotojournalist Patrick De Spiegelaere is afgelopen nacht overleden.

Patrick De Spiegelaere, geboren in 1961, studeerde foto, film en grafiek aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) in Gent. Hij werkte als persfotograaf voor dag- en weekbladen (o.a. Knack, De Morgen, en de Volkskrant). Daarnaast was hij vaste fotograaf voor enkele theatergezelschappen.


Bruno Stevens bespreekt het beroep fotojournalist

Maandagavond 5 maart vindt er in de filmzaal van Cultureel Centrum Le Botanique te Brussel een 'Conférence' plaats over fotojournalistiek, met medewerking van reportagefotograaf Bruno Stevens.

Bij het begin van een projectie van zijn meest recente werk, zal Bruno Stevens van gedachten wisselen met het publiek. Als belangrijkste thema's komen aan bod het beroep van fotojournalist en vooral ook de belangrijke plaats die fotojournalisten innemen in de informatievoorziening van het publiek.

Le Botanique, Koningsstraat 236, Brussel

Tickets: 4 €

Zie ook de website van Etworc.


Europese fotowedstrijd voor diversiteit

Fotografiestudenten vanuit heel Europa kunnen een creatief statement maken over diversiteit en hun werk laten zien aan een Europees publiek door mee te doen aan de 2007 "Breaking Stereotypes" fotocompetitie. De competitie loopt van 1 maart tot 30 juni 2007 en maakt onderdeel uit van de Europese campagne ‘Verschil moet er zijn. Discriminatie niet.’ De competitie vindt ook plaats onder de paraplu van het Europees Jaar van gelijke kansen voor iedereen.

Een totaal van 9.000 euro aan prijzengeld zal beschikbaar worden gesteld voor de winnaars: 3.000 euro voor de eerste prijs plus 3.000 euro voor zijn of haar onderwijsinstelling, 2.000 euro voor de tweede prijs en 1000 euro voor de derde prijs. De beste inzendingen zullen in een reizende tentoonstelling worden opgenomen, die door heel Europa te zien is.

Lees meer bij de Europese Unie.


Oorlogsfotografen doen het voor zichzelf

I think that you have to be very selfish to be a combat photographer. Selfish with your parents, selfish with anybody in your life. And I think that for those who do it (and my friends will probably hate me for saying this) probably 70 percent of it is for ourselves. We can talk about being antiwar and all that, but it's more for us than for society.

Christopher Morris

Corbis conserveert Sygma-archief

Corbis laat de archieven van het Parijse agentschap Sygma, dat het in 1999 verwierf, verhuizen naar een kantoor in een voorstad van Parijs. Het doel is om de immense verzameling van 50 miljoen negatieven, dia's en foto's beter te beschermen tegen de tand des tijds. Het nieuwe onderkomen heeft een gecontroleerd koel klimaat en is beter beschermd tegen eventuele brand- en waterschade in het geval van een calamiteit.

Corbis heeft zijn eigen archieven in de Verenigde Staten al eerder ondergebracht in een ondergrondse kolenmijn.


'Fotografie in heden en verleden' op tv

Teleac herhaalt binnenkort een programmareeks over de geschiedenis van de fotografie.

In tien afleveringen wordt een beeld geschetst van de ontwikkeling van de fotografie. Het is geen opsomming van historische feiten of bevestiging van bestaande meningen, noch een encyclopedie in documentairevorm. In deze serie wordt een subjectieve reis gemaakt door de historie van de fotografie. U maakt kennis met de hoofdpersonen in dit verhaal. Zij vertellen ieder hun deel van het verhaal over de geschiedenis van de fotografie.

1. De pioniers

In 1826 legt Nicéphore Niepce, na de nodige experimenten, een lichtgevoelige plaat in zijn binnenplaats. Er ontstaat een beeld van de binnenplaats op die plaat en daarmee is de eerste foto een feit. Kort daarop ontwikkelt Daguerre een camera voor zijn eerste foto. Hij gebruikt het bekende Daguerreotype en fotografeert met behulp van verzilverde koperplaten. Sindsdien heeft zowel de fotografie, als de camera grote ontwikkelingen doorgemaakt. Terugkijkend worden we ons weer bewust welke belangrijke rol fotografie in de maatschappij speelt. Met de eerste foto's worden nieuwe werelden binnengehaald en geschiedenis wordt vastgelegd. De ontwikkeling van de camera, tot onze huidige kleine digitale camera, maakt het fotograferen toegankelijk voor iedereen en voor vele toepassingen.

Uitzending: wo. 7 maart 2007 16:30 - 16:55 uur Ned. 2

2. De surrealisten

Rond de twintiger jaren van de vorige eeuw ontstaat er in Parijs een surrealistische beweging, met onder andere de Fransman André Breton, de Amerikaan Man Ray en de Hongaar Brassai. Door deze mensen deed de foto haar intrede in de surrealistische kunst. Ook surrealisten uit onze tijd komen in deze aflevering langs. Bijvoorbeeld William Wegman en Joel-Peter Witkin.

Uitzending: wo. 14 maart 2007 16:30 - 16:55 uur Ned. 2

3. Oorlogsfotografen

Wat blijft er over van herinneringen aan gebeurtenissen, als er geen beelden van zouden zijn? Zelfs belangrijke en aangrijpende gebeurtenissen uit oorlogen zouden verdwijnen en verworden tot cijfers en lijstjes met namen van slachtoffers. Fotografie, zoals bijvoorbeeld uit onze beide wereldoorlogen en uit Vietnam, houdt voor ons de beelden vast en helpt bij het schrijven van onze geschiedenis.

Uitzending: wo. 21 maart 2007 16:30 - 16:55 uur Ned. 2

4. Portretfotografen

Vanaf het begin van de fotografie in 1939 is dit nieuwe medium ook gebruikt voor het maken van portretten. Al snel ontstaan de eerste fotostudio's. Inmiddels kennen wij een aantal beroemde portretfotografen, zoals Richard Avedon en Helmut Newton, en vele beroemde portretfoto's van grote sterren. In deze aflevering is er zowel aandacht voor de fotografen, als voor de vele mooie portretten.

Uitzending: wo. 28 maart 2007 16:30 - 16:55 uur Ned. 2

5. Fotojournalisten

In de ontwikkeling van de fotografie is snel duidelijk geworden dat met een foto een verhaal kan worden verteld en dat een verhaal met een foto vele malen sterker is. Hiermee doet de foto haar intrede in de journalistiek. Dit heeft mooi en indrukwekkend fotomateriaal opgeleverd en bekende fotojournalisten. Er is zelfs een aparte jaarlijkse prijs voor ingesteld: de world press photo. Door het toenemend gebruik van foto's in de journalistiek is ook de behoefte ontstaan aan fotoagentschappen en fotobureaus. Een bekende fotojournalist is Robert Capa, één van de oprichters van fotobureau Magnum.

Uitzending: wo. 4 april 2007 16:30 - 16:55 uur Ned. 2

6. Modefotografie

Gaat het in het begin van de modefotografie nog om de kleding, in de loop van de tijd komt daarin een drastische verandering. Tegenwoordig probeert de modefotografie een lifestyle of een imago te creëren rond een product. Naast bekende fotografen (en hun foto's) als Richard Avedon, Karl Lagerfeld (zelf fotograaf en ontwerper) Mario Testino en Jean-Paul Gaultier wordt ook topmodel Claudia Schiffer geïnterviewd.
Uitzending: wo. 11 april 2007 16:30 - 16:55 uur Ned. 2

7. Naaktfotografie

Dat naaktfotografie een product zou zijn van de seksuele revolutie uit de zestiger jaren van de vorige eeuw is een gruwelijk misverstand. Zolang er beelden en plaatjes(?) tekeningen gemaakt worden, worden er ook naakten gemaakt. Dus ook naaktfoto's. Wat wel verandert is de plaats die naaktfotografie inneemt en de acceptatie ervan. In het begin was het verboden. Er wordt in het geheim gefotografeerd en de naaktfoto's worden onder de toonbank verhandeld. Deze aflevering laat de ontwikkeling zien van dit onderdeel van de fotografie tot zeer geaccepteerde kunstvorm, niet anders dan landschapsfotografie of portretfotografie. Bekende foto's van Madonna zijn te zien. Daarnaast zien wij fotografen aan het werk zoals Jeanloup Sieff en Helmut Newton.

Uitzending: wo. 18 april 2007 16:30 - 16:55 uur Ned. 2

8. Fotografie en wetenschap

Wetenschappers hebben in de fotografie een nieuw instrument gevonden. Veel zaken zijn nu voor verder onderzoek vast te leggen. Dat kan eenvoudig, zoals de politie allerlei zaken en personen vastlegt voor opsporing en onderzoek. Maar de geschiedenis kent ook meer spraakmakende voorbeelden. Zoals de foto die de Zweed Nielson maakte van de ongeboren vrucht in de baarmoeder. Minder spraakmakend wellicht, was de poging van Muybridge om door middel van een reeks opeenvolgende foto's na te gaan hoe precies de beweging van een paard in elkaar steekt. Inmiddels kennen wij vele toepassingen in de vorm van lichaamscans.

Uitzending: wo. 25 april 2007 16:30 - 16:55 uur Ned. 2

9. Amateurfotografie

Amateurfotografie heeft inmiddels een schat aan informatie opgeleverd. Soms heel persoonlijke informatie, zoals in het familiealbum. Veel amateurs leggen dagelijks talloze gebeurtenissen vast en daarmee belangrijke gebeurtenissen of momenten. De ontwikkeling van de camera speelt hierbij een grote rol. Dat amateurfotografie ook tot grote hoogte kan stijgen bewijst het verhaal van de Fransman Jacques-Henri Lartigue, die zich als zoon van rijke ouders kon uitleven in zijn passie voor de fotografie. Een gerenommeerd podium voor amateurfotografen is het blad Photo.

Uitzending: wo. 2 mei 2007 16:30 - 16:55 uur Ned. 2

10. De fotomarkt

De foto heeft haar plek gevonden en weten te behouden tussen alle communicatiemiddelen van onze moderne tijd. De foto vinden wij nog in de vele vormen die in de afgelopen decennia zijn ontstaan. In de pers en in advertenties. Als billboard maar ook als kunstuiting in musea en galeries. De foto is daarmee ook handel geworden. Er zijn fotoarchieven ontstaan, zoals het bekende van Getty jr, waaruit tegen betaling geput kan worden. En veilinghuis Sotheby's bijvoorbeeld veilt onder de vele goederen en kunstvoorwerpen ook foto's.

Uitzending: wo. 9 mei 2007 16:30 - 16:55 uur Ned. 2


Alvaro Leiva wint Alexia-beurs

Alvaro Leiva, 36, from Madrid, Spain, has been awarded with the Alexia Grant, worth $15,000.

Alvaro Leiva has been with Panos Picture Agency since 2001 and has worked on stories in over 80 countries for a variety of newspapers, NGOs and magazines. He was a finalist for the W. Eugene Smith Grant in 2004 and again in 2006.

He has specialized on stories concerning the Amazon, Niger, Mekon, Ganges and Mississippi rivers which resulted in The River People exhibition of 100 photographs at the 2004 FotoFest in Houston, Texas, and in the book “Rio” in 2006. Other than a course in the Flash School of Photography in Madrid in 1986, he is self taught.

See Alvaro Leiva's portfolio.

The judges narrowed the professional entries down from 230 to four this year before selecting Leiva for the grant. The others in the top four, in no particular order, are Dana Gluckstein from Los Angeles, Calif.; Jan Grarup from Holbaek, Denmark; and Larry Towell from Bothwell, Canada.


donderdag, maart 01, 2007

Adobe komt met gratis webversie Photoshop

Binnen zes maanden zal Adobe een gratis online versie van zijn populaire beeldbewerkingssoftware Photoshop cq Photoshop Elements lanceren. De gratis versie heeft minder mogelijkheden dan de meest uitgebreide betaalde versie en is bedoeld als instapprogramma, om uiteindelijk gebruikers tot aanschaf van de complete versie te verleiden.

Adobe zet deze stap uit concurrentieoverwegingen ten opzichte van Google, dat veel succes heeft met het gratis programma Picasa.


'Kaartenhuis' wint Fotoprijs Verbond van Verzekeraars

Een foto van een kaartenhuis wint de vierde editie van de Fotoprijs Verbond van Verzekeraars. Winnaar Denis Koval (Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag) heeft als beste een delicaat evenwicht in beeld gebracht en ging met 3.500 euro naar huis.

De jury vond de foto van Koval een conceptueel sterk beeld en erg origineel in het kader van het opgegeven thema Living apart, living together.

Met de Fotoprijs wil het Verbond van Verzekeraars laatstejaarsstudenten Fotografie een steuntje in de rug geven met de start van hun carrière. De jury bestond dit jaar uit Frits Gierstberg, Bertien van Manen en Louis Zaal.

De expositie van werk dat dit jaar is ingestuurd voor de Fotoprijs Verbond van Verzekeraars, is tot en met 1 april te bezichtigen in het Fotomuseum Den Haag (toegang: 5 euro, catalogus: 15 euro).

Bron: ANP Pers Support.

James Nachtwey komt naar Amsterdam

Foam presenteert vanaf 30 maart een overzicht uit het oeuvre van de fotograaf James Nachtwey. De Amerikaanse fotograaf James Nachtwey, één van de meest invloedrijke fotojournalisten van deze tijd, fotografeert al meer dan 20 jaar crisisgebieden over de hele wereld, waaronder Rwanda, Afghanistan, Bosnië, Somalië, het Midden-Oosten en Irak.

Voor de uitgenodigde Club_Foam leden: De tentoonstelling wordt geopend in aanwezigheid van de fotograaf op donderdag 29 maart door Frans Timmermans, Staatssecretaris voor Europese Zaken.

Testimony van James Nachtwey is van 30 maart t/m 20 juni 2007 voor iedereen te zien in Foam_Fotografiemuseum Amsterdam. Open dagelijks van 10-17 uur, do/vr van 10-21 uur.


Begrafenis Lex van Rossen

Popfotograaf Lex van Rossen, die afgelopen weekeinde op 57-jarige leeftijd overleed, wordt vrijdag 2 maart in Amsterdam begraven. Om half elf begint een afscheidsbijeenkomst in Paradiso aan de Weteringschans te Amsterdam. De begrafenis is om 13.15 op de Nieuwe Oosterbegraafplaats aan de Kruislaan.


woensdag, februari 28, 2007

"De Zilveren Camera is een sneue bedoening"

De eerste keer dat ik werk instuurde voor de Zilveren Camera heb ik de jongerenprijs gewonnen. Maar het lijkt wel of sommige mensen je zo'n prijs niet gunnen. Ik kreeg reacties dat ik het niet had verdiend. De tweede keer dat ik meedeed, kreeg ik niks. Terwijl ik vond dat ik een prachtige foto van sneeuw op de Dam had gemaakt. Toen dacht ik ook: laat maar. Sinds 1999 heb ik niets meer ingestuurd. Inmiddels vind ik de Zilveren Camera maar een sneue bedoening.

Ik houd niet van wollig taalgebruik. Je moet maar eens opletten: een heleboel fotografen hebben het over beelden in plaats van foto's. Ze durven het woord foto niet eens te gebruiken! Alsof hun taalgebruik het verschil maakt met iemand die foto's maakt met een mobiele telefoon.


Thomas Schlijper, in een interview met Bright.


Magnum Photos Portfolio Submissions

U heeft een minimale kans, maar niet geschoten is altijd mis:

Magnum Photos is a co-operative owned and run by its members/photographers. They meet once a year during the last weekend in June to discuss the organisation's affairs. One day of the meeting is set aside for looking at and voting on potential new members' portfolios.

Successful applicants will be invited to become a "Nominee Member", a category of membership which presents an opportunity for Magnum and the individual to get to know each other. At this stage there are no binding commitments on either side. In each of the last 5 years between 0 and 2 new nominees have been successful.

The next meeting will be held in New York in June 2007.

Photographers within Europe must submit portfolios to our Paris office: magnum@magnumphotos.fr

Applicants must make their own arrangements to deliver and collect their portfolios if required. Magnum Photos cannot take responsibility for any portfolios sent by the post. Please make sure that all material is clearly labelled with contact details, content and the specific format. All portfolios will be ready for collection in July. If you would like to have your CD sent back, please include a self -addressed and stamped (pre-paid) envelope.

Form of Submission:
- Up to 80 images can be submitted digitally.
- Images should be submitted on a CD-ROM as JPEG files with compression 8-10.
- The resolution should be 72 dpi and the maximum size of each image should not exceed 700 x 950 pixels.
- Your images should be numbered in the order that you wish them to be presented, with the number coming first in the file name (to ensure the correct sequence use two digits, example: 01, 02, 03) and then your last name. F.ex. 01Smith, 02Smith, 03Smith etc.
- Please do not use any spacing in the name.
- Please test the CD before you send it to us and be sure to label it with your name and contact details.
- If your portfolio does not meet these requirements, it will not be considered.

There are no such restrictions for submitting books, photographs or portfolios. However, your editing skills will be deemed as important as your ability to photograph so please bear this in mind when refining your submission.

Deadline: May 20, 2007 (at Magnum, not postmark date)

Magnum Photos Inc./ Portfolio Review
19 Rue Hegesippe Moreau
75018 Paris
France

Christopher Anderson en Ziyah Gafic winnen Getty-beurzen

Getty Images heeft vandaag bekendgemaakt dat Magnum-fotograaf Christopher Anderson en Ziyah Gafic (die voor Getty Images fotografeert) ieder een beurs ontvangen voor hun fotojournalistieke projecten.

Het beurzenprogramma ontving in het derde jaar van zijn bestaan 153 inzendingen uit 26 landen. Hun voorstellen werden anoniem beoordeeld door drie juryleden:

-MaryAnne Golon, Director of Photography, TIME (New York)
-Rebecca McClelland, Deputy Picture Editor, Sunday Times Magazine (Londen)
-Jean-Francois Leroy, Visa Pour L'Image (Perpignan)

Behalve een beurs ter waarde van 20.000 dollar kunnen beide winnaars rekenen op ondersteuning van de beeldredacteuren van Getty Images bij het uitvoeren van hun projecten. (De vraag is of een Magnum-fotograaf daarop zit te wachten.)

Ziyah Gafic wil met de beurs zijn project "Troubled Islam -- Short Stories From Troubled Societies" voltooien. Christopher Anderson zal het toegekende bedrag gebruiken voor het project "The Bolivian Revolution -- Venezuela and Bolivia at a Crossroads."


Henri Cartier-Bresson en Ansel Adams waren geen vrienden

One time in Arles, someone tried to introduce Ansel Adams to Henri Cartier-Bresson, and Cartier-Bresson just said "Oh, I don’t want to meet a postcard photographer".


dinsdag, februari 27, 2007

Sotheby’s veilt foto’s van Jan Saudek

Op dinsdag 13 maart 2007 houdt Sotheby’s Amsterdam haar jaarlijkse gespecialiseerde veiling van fotografie van Nederlandse en internationale fotografen. Bijzonder in deze veiling is een grote particuliere collectie werken door de Tsjechische fotograaf Jan Saudek. De 42 grote afdrukken uit de jaren 1970 tot en met 1990 geven een prachtig overzicht van het oeuvre van deze interessante kunstenaar.

Geinspireerd door de tentoonstelling “The Family of Man” van Edward Steichen besloot Saudek fotograaf te worden en tijdgenoten te portretteren. Zijn foto’s, aanvankelijk in zwart-wit en later (hand)gekleurd, gaan over seksualiteit, de relaties tussen mannen en vrouwen, oud en jong, kleding en naaktheid. Saudek’s modellen zijn gewone mensen. Sommige foto’s ademen meer droom dan realiteit uit, hoewel dit sterk gerelateerd is aan de geportretteerde individuen.

De foto’s uit de collectie die nu bij Sotheby’s wordt geveild, varieren van vroege zwartwit afdrukken zoals On the road uit 1964 (40 bij 30 cm, €1.500-2.000) tot latere handgekleurde afdrukken zoals en New York New York uit 1985 (60 bij 50, afgebeeld €2.000-3.000).

Van Desiree Dolron is de serie ‘Silence of the eye’ uit 1995, bestaand uit 7 cibachrome prints, alle gesigneerd, getiteld en gedateerd op de achterzijde (richtprijs €10.000-15.000). Een tweede serie van Dolron is ‘Religion and Death’, een portfolio met 14 afdrukken uit 1993 in een oplage van 5 (€4.000-6.000)

Inez van Lamsweerde is vertegenwoordigd met een kleurenprint op perspex getiteld Rebecca 90-61-93. De foto van 50 bij 50 cm uit 1993 heeft een richtprijs van €4.000-6.000. Verder is er werk van onder meer Ed van der Elsken, Eva Besnyö, Johan van de Keuken, Bettina Rheims, Erwin Olaf en Gerard Fieret.

De veiling omvat ook een mooie selectie werk van internationale kunstenaars waarbij namen als Edward Steichen (een serie modefoto’s voor Vogue), Robert Doisneau (Un regard oblique), Gregory Crewdson, Megumi Keisuke, Helmut Newton, Bill Brandt, André Kertesz, Andres Serrano, Martin Parr (Common Sense), Candida Höfer, Stephen Shore en William Wegman.

Veiling: dinsdag 13 maart om 14.00 uur.

Kijkdagen: 9 t/m 11 maart 2007, dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur.


maandag, februari 26, 2007

Fotograaf en locatiescout John Groot overleden

Bij zijn woonboot in de Rotterdamse haven is de fotograaf en locatiescout John Groot (45) te water geraakt en verdronken. De politie gaat uit van een ongeluk.

Groot, alias Phoxx, was een bekende in de Rotterdamse film- en televisiesector. Groot hield zich al sinds de jaren 80 bezig met fotografie, film en vooral het gebruik van Rotterdamse locaties. Met zijn bedrijf Phoxx Locationscope begeleidde hij honderden commercials en photoshoots in Rotterdam.

Bron: AD.


zondag, februari 25, 2007

Popfotograaf Lex van Rossen overleden

Popfotograaf Lex van Rossen is dit weekeinde overleden aan kanker. Een bekende van de fotograaf heeft dit zondagavond bevestigd. Van Rossen was 57 jaar.

Van Rossen werkte onder andere voor NRC Handelsblad en de Geassocieerde Pers Diensten (GPD). Bekend is zijn foto van U2-zanger Bono die door zijn knieën gezakt en met een cowboyhoed op een volle Kuip toezingt. Van Rossen kreeg voor zijn werk de Pop Pers Prijs 2004.



De foto van Bono was ook voor hemzelf favoriet, zo vertelde hij in 1995 in een vraaggesprek:

"Ik was heel opgewonden op dat Bono-moment. U2 had voor dat optreden een soort uitbouw voor hun podium laten zetten waar wij fotografen aan drie kanten omheen konden lopen. Ik weet nog dat ik dacht: als Bono dat podiumpje opkomt duik ik naar achteren, zodat ik hem kan nemen met het stadion als achtergrond. Het is heel zeldzaam dat je een foto met een groothoeklens goed gevuld krijgt, dus het was een beetje een risico. Maar goed, hij liep inderdaad naar voren. Het werkte. En die lucht, daar heb ik in de donkere kamer wel een beetje aan geboetseerd."

Een ander citaat van Lex van Rossen: "Concertfotografie is vissen, jagen, beren schieten, heerlijk."

Bronnen: ANP, NRC.

Zie ook het artikel op de website van het NOS-Journaal, begeleid door zes van zijn foto's.


This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Monitored by BelStat - Your Site Counts
This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.